Loading...

100 tankar om ITSM (del 9 av 10)

10 sätt att lyssna på andra

Här kommer den nionde delen i serien med bloggar som omfamnar olika delar av IT-styrning och ITSM utifrån lite blandade perspektiv. Avsikten är att du som läsare ska bli inspirerad, få tips på vägen och framförallt vill jag bjuda på en bredd i reflektioner kring hur vi styr i olika IT- och digitaliseringsfrågor.

Tidigare har du kunnat ta del av mina reflektioner kring projektets tio första och sista dagar, tio misstag som är vanliga i IT-projekt, 10 framgångsfaktorer för att lyckas med sin systemförvaltning och förändringsledning. Den här gången fokuserar jag på det svåra och lätta området att lyssna på andra. Det kanske inte är kopplat direkt till ITSM men att kunna lyssna är en framgångsfaktor för att lyckas med sin IT-styrning. God läsning!

  1. Hitta något intressant – fånga upp något som intresserar dig av det som den du lyssnar på säger. Om du vet på förhand att den här personens ämnen, sätt att prata eller dragning inte intresserar dig så behöver du anstränga dig lite mer för att hitta det som är intressant. Det finns alltid något som du kan intressera dig för, oavsett om det är detaljer om operativsystem eller databaser eller strategier om hur världen kan bli en bättre plats för alla och att altruism är överskattat.
  2. Kom ihåg vad som sägs – när du hittat något som intresserar dig i det som den du lyssnar till säger så gäller det att komma ihåg vad som sägs. Du behöver inte minnas allt men det är bra att komma ihåg något. Tänk på att minnet gillar att fyllas på med många bra saker som du kan hänga upp nya ämnen på och då blir det lättare att komma ihåg ännu fler saker som du lyssnar på.
  3. Kvittera det du hör – vill du uppfattas som en god lyssnare och öka chanserna till att du kommer ihåg vad som sägs, kvittera det du hör. Nicka, bekräfta, repetera lite lätt vad den du lyssnar på säger och repetera det du hört så att inga missförstånd uppstår om det är något ni ska vara eniga om.
  4. Fokus på närvaro -var här och nu i ditt lyssnande. Även om du är på väg till ett möte eller har en mängd andra saker i huvudet som du borde ägna tid till så är det viktigt att lyssna på den du just nu har framför dig. Andas djupt, se personen i ögonen, hitta något intressant och följ med i vad som sägs.
  5. Har du inte tid att lyssna – säg det! – och om det är så att du faktiskt inte kan fokusera, vara här och nu, du är stressad, på väg någon annanstans, tala om det för den som du ska lyssna på. Det är betydligt mer respektfullt att berätta att du just nu inte kan ta in det som den andra vill sända men att du gärna lyssnar en annan dag än att inte säga något och vara frånvarande i mötet.
  6. Vill du inte lyssna – lär dig hantera det! – ett annat scenario är att du faktiskt inte vill lägga tid på att lyssna på just den här personen. Då behöver du tänka på hur du hanterar det. Kanske kan du förklara situationen med att någon annan är bättre lämpad att lyssna till ämnet. Oavsett så är det ingen bra idé att vara kvar och låtsas lyssna för det syns och märks att du inte är intresserad.
  7. Undvik ”jag kommer ändå inte ihåg” – jag hör ofta personer som säger att de är dåliga på att komma ihåg namn eller att de inte kan lyssna på allt – de kommer ju ändå inte ihåg det som sägs. Det är ganska oförskämt att börja med att deklarera för en person att du inte har för avsikt att anstränga dig för att veta vad hen heter eller vad du ska få höra. Det är ok att inte komma ihåg allt eller att inte minnas alla namn men det är inte ok att säga det innan du ens hört vad den andra ska säga. Du har redan från start då berättat att den andra personen är ointressant att lyssna på eller att komma ihåg.
  8. Alla vill bli lyssnade på – tänk på hur skönt det är när någon lyssnar på dig. Ja, det är faktiskt så att vi vill alla bli lyssnade på och i dagens samhälle när det extroverta är hyllat och alla ska ta plats och synas och höras och många pratar på av bara farten utan att kanske ha något att säga så kan det vara bra att påminna sig om att du kan göra en annan persons dag bara genom att lyssna.
  9. Våga hålla tyst – när du lyssnar, våga också hålla tys. Fyll inte i andras meningar, ta inte över ämnet från den du lyssnar på genom att berätta om egna exempel från liknande historia eller ännu värre att hela tiden bräcka den du lyssnar på med ännu mer spektakulära historier. Var bara tyst, bekräfta och närvara medan du lyssnar.
  10. Att ge någon av sin tid är lyx – alla tips ovanför summeras här med precis det det handlar om. När du lyssnar på någon annan riktigt närvarande och aktivt så ger du av din tid och det är riktigt lyxigt för den som får låna dina öron för en liten stund. Du blir antagligen rikligt belönad genom att du lär dig något, får ett förtroende och du kanske själv blir lyssnad på nästa gång.

Varmt lycka till med att bli en riktig proffslyssnare!
Hälsningar Eleonore Hammare, ordförande itSMF Sweden

2020-06-07T20:57:29+02:00