Årets upplaga av Roadshow präglades, som så mycket annat i dagens samhälle, av den situation vi alla är i med social distansering och var därför helt digital. Teamat var ”Digital verklighet”, något deltagarna fick många lärdomar kring under dagarna två. Eftersom logistiken var satt ur spel, var alla program tillgängliga för alla våra medlemmar, och detta år även för icke medlemmar.
Det var tre roadshows som genomfördes, region öst valde att avstå denna gång. Arrangemanget hade en keynote-talare. Digitalt ledarskap med Ilkka Tähtinen blev en röd tråd genom hela roadshowen, vilket upplevdes positivt. Innehållet omfattade inte bara själva ledarskapet, utan även hur förutsättningarna sätts upp för digitalt ledarskap och hela vägen till praktiska tips och trix.
Region norr
Roadshow-arrangemanget startades av region norr med tre presentationer. Förutom ovan nämnda Digital ledarskap fick vi återse en bekantskap. Skellefteå kommun, vilka vann årets itSM-initiativ 2019 med Ansiktsigenkänning, berättade vad som har hänt sedan dess. Det är naturligtvis mycket positivt som hänt, men inte bara det. Det är en historia som faktiskt fortfarande pågår och spännande att fortsätta att följa.
Högaktuella ämnet ITIL och agilt i samverkan presenterades av Bita och gav svar på några praktiska frågor i nuet. Hög användningsbarhet i föredraget.
Avslutningen av arrangemanget i norr fokuserade på hur itSMF har hanterat verksamheten under pandemin. Det är efterfrågade aktiviteter som planeras och just nu genomförs digitalt, men ändå med ett stort värde för deltagarna. Planeringen av Expo 2021 byggs just nu på en hybrid med både fysisk och digital närvaro. Alla arrangemang finns i kalendern på hemsidan och är naturligtvis tillgängliga för våra medlemmar.
Region syd
Efter norr så var det syds tur att genomföra sitt arrangemang. Här hade itSMF också lite kortfattad information men i formen av en frågestund. Efter det berättade Clever Communication Group om Projekt Modig, människan i digitaliseringen. En hel del tänkvärt och här fick deltagarna även interagera i en övning för att prova några aspekter av möten. En spännande interaktion som gav nya uppslag.
Syd hade med arrangemangets enda engelsktalande presentatör. Ämnet var Experience Centric Service Management där bl.a. automatisering av olika grad visade hur digitaliseringen kommer att påverka oss framöver.
Arrangemanget avslutades med Digitalt ledarskap, med nya frågor från nya deltagare.
Region väst
Det avslutande arrangemanget från region väst startade med itSMF-information och kunde nästan sömlöst gå över till ett föredrag om Region Stockholm under pandemin eftersom ordförande i itSMF och IT-ansvarig i regionen är den samma. Det var spännande att höra hur arbetet bakom kulisserna skett för att regionen skulle kunna ta hand om situationen och förbereda sig för alternativa scenarios.
Efter region Stockholm var det dags för det mera lokala fördraget från Västra götalandsregionen att digitaliseringen möjliggör ökat kundvärde. Stödet till samhället utifrån dess förutsättningar är uppdraget, och vi fick en kompletterande bild och förståelse för detaljerna som togs fram hos kundservice.
Arrangemanget hade en version av Digitalt ledarskap och deltagarna fick svar på sina funderingar, för att sedan avslutas med itSMF västs styrgrupp och en dialog kring deras egna erfarenheter av digitaliseringen i vardagen.
Det inspelade materialet finns nu att titta på för medlemmar på inloggat läge på websidan under valet medlemskap och valet filmer. Kunde du inte vara med, tag chansen att se filmerna i efterhand.
Vi vill tacka alla presentatörer och deltagare för ert engagemang, och hoppas ”se” er på ett arrangemang från itSMF framöver.