Goda exempel i vardagen – samarbete och kommunikation
Vid Expo´24 den 17-18 april fick vi ta del av många goda exempel från vardagen för att få ITSM-arbetet att fungera ännu bättre.
Här presenteras ytterligare ett av de åtta exempel som vi lyfte fram vid konferensen:
Ökat samarbete, enklare processer och bra kommunikation
Vi är en komplex organisation med 24 a-kassor som är kravställare och mottagare av våra it-tjänster. I denna struktur har vi också externa leverantörer som gjort att vi haft otydlighet i ägarskap och ansvar och kommunikation i olika frågor.
Från att ha haft mycket detaljerade processer som inte passar vår ”lilla” organisation har vi ensat i processerna och skalat ned dem för att passa oss.
Vi har också arbetat mycket med att tydliggöra roller och ansvar mellan oss och vår leverantör med bland annat hjälp av RACI-matriser.
Detta har lett till bättre samarbete, enklare processer och en sammanhållen kommunikation i en verklighet där rollerna kravställare, leverantör och mottagare kan variera mellan olika it-tjänster
Anders Lindell, Sveriges A-kassor