” Roadshow-20 – Digital verklighet” torsdag 12/11, kl. 9:00 Region Syd
Roadshow -20, ett digitalt event för nya och befintliga medlemmar
Digital verklighet, det är temat för itSMF:s regionala roadshow nu i november!
Nuvarande situation i samhället gör att en fysisk roadshow, ett känt nätverksformat för itSMF:s medlemmar, har begränsande förutsättningar.
Vad gör vi då? Naturligtvis kör en digital variant som webinar.
Program 12 november kl. 9.00
09.00-09.20 Introduktion och presentation av itSMF (Syd)
09.20-10.00 Carolin Wilhelm*) (Projekt modig, Människan i digitaliseringen)
10.00 – 10.10 ”Bensträckare”
10.10 – 10.55 Ian Aitchison**)
11.00 – 11.50 Ilka Tähtinen***)
11.50 – 12.00 Avrundning/Avslut
Roadshowen är gratis för både medlemmar och ickemedlemmar, oavsett vad det står på anmälan!
LÄNK TILL ROADSHOWEN
https://zoom.us/j/92483459806?pwd=ei85NzZLR3luTXFVcUpRelNMLzEvdz09
Meeting ID: 924 8345 9806
Passcode: 519560
Visst ses vi på nätet!
Välkommen
itSMF Sweden
*) Carolin Wilhelm
Människan i digitaliseringen – Carolin Wilhelm kommer dela med sina erfarenheter från Göteborgsregionens Projekt Modig där hon i samarbete med Högskolan Väst, Högskolan i Halmstad och EQonsulting under 20/21 utbildar totalt 80 enhetschefer i ”Förändringsledarskap vid digitalisering.
Projekt Modig är ett ESF-projekt som utgår ifrån att vård- och omsorgspersonal står inför flera utmaningar:
- Välfärdsutmaningen – att klara servicenivån med färre resurser. Kraven ökar på medarbetare och chefer, kunskapen om digitalisering är låg bland vård- och omsorgspersonal med mera.
- Kompetensutveckling och personalförsörjning: Till exempel söker sig färre till vård- och omsorgsyrken, sjuktalen är höga och personalomsättningen är hög.
- Ledarskap och strategi: Chefsnätverken på GR har initierat projektet eftersom det finns behov av tydligt och modigt ledarskap för att ta sig an digitaliseringen.
Syftet med utbildningen Förändringsledarskap vid digitalisering är att utveckla kunskaper och kompetens kring förändringsledning med fokus på digitalisering. Utbildningen kan ses som ett led i ambitionen att utveckla ett gemensamt språk kring förändringsarbete, ledarskap och ledning samt digitalisering kopplat till arbetsmiljö och hälsa.
Carolin Wilhelm arbetar idag som operativ chef och seniorkonsult på Clever Collaboration Group (CCG). Hon är uppskattad av kunder, partners och kollegor för sin förmåga till samarbete, att skapa struktur och finna kreativa lösningar. Hon arbetar utifrån ett möjlighetsorienterat och inkluderande förhållningssätt med utgångspunkt i verksamhetens uppdrag, kontext och villkor, som i interaktion med människorna möjliggör att verksamhet och individer når sina mål. Hon har arbetat sedan 2006 som organisationspedagog med inriktning hälsa och arbetsmiljö. Hon har varit elitidrottande taekwondospelare med tio år i svenska landslaget där hon utvecklat sina egenskaper att formulera tuffa mål och finna kreativa vägar att nå dom, samt hur man ödmjukt möter tuffa motgångar tillsammans i laget.
Carolin är en drivande motor i initiativet Healthy Workplaces Sweden som stödjer organisationer att bli en hälsomedveten organisation där organisationen och dess medarbetare mår bra och fungerar över tid – där det finns tillräckligt med resurser för att klara sitt uppdrag och de krav som ställs – och för att kunna förverkliga organisationens mål.
Läs mer om Projekt Modig här (LÄNK)
**) Ian Aitchison
Senior Director of Product Management at Ivanti
Is it time for Experience-Centric Service Management?
(How Hyper Automation, Machine-learning and New ITSM Priorities are changing Service Management experiences for everyone)
The service desk, self service and many parts of mature IT service management practices are widely accepted components of an effective IT transformation strategy. However, recently some seismic forces have been reshaping both expectations and possibilities
In this session, Ian Aitchison describes how these rapid changes in new technology, in best practices, and in the world around us are leading us all towards a very different Service Management future. Key take aways: ▪ technology : How Hyperautomation, machine-learning and artificial intelligence are coming together to enhance productivity across the business. ▪ Best practice : How the priorities, mindset and methodologies in ITSM are changing to support these technology shifts ▪ What we can be doing today to embrace and benefit from these incoming dramatic changes across IT. Hints and tips for short term benefit, recommended reading, and guidance into building a HyperAutomation strategy.
***)Ilkka Tähtinen, Digitalt Ledarskap
Ilkka driver företaget Qualisec AB och har lång praktiskt erfarenhet av digitalt ledarskap, som chef och som konsult inom förändringsledning. Han kommer att berätta om grunderna inom ”Digitalt Ledarskap” samt att gå igenom hur du som ledare kommer igång med ”Digitalt Ledarskap”, bl.a. genom effektiv i målstyrning, ledning och kommunikation. Metodiken kan med fördel användas i agile och ITIL relaterad förändringsledning.
”Digitalt Ledarskap” är en metod som inkluderar allt som krävs för att lyckas som digital ledare. För att lyckas krävs en total enighet inom organisation om hur vi tillsammans arbetar digitalt och att man är överens om vilka ansvar som var och en har. Tydliga och gemensamma policydokument finns som färdiga mallar. Ilkka beskriver de lämpligaste verktygen och hur man använder dem på bästa sätt tillsammans. Oftast handlar det om att utnyttja de verktyg som man redan har, möjligen kompletterat med något nytt verktyg för att skapa tydlighet.