AI som hjälp till supporten
Många pratar om AI, generativ AI, chatbottar, maskininlärning, etc. Begreppen åker runt i medierna, på föredrag, utbildningar i jobbannonser, etc. Alla vill dra nytta av AI och lyckas med användningen i praktiken. Som start kan det vara värdefullt att sortera begreppen och bestämma vad de faktiskt betyder och hur de kan användas i just din verksamhet. Tänk på att skilja på den AI som bidrar till att hjälpa oss människor att lösa olika uppgifter medan andra tekniska AI-lösningar är skapade för att lösa mycket med specifika uppgifter med så hög kvalitet som möjligt. Till exempel i kundtjänst och supportsammanhang. Många av frågorna som kommer till supporten följer ett mönster och kan lösa en stor del av användarnas frågor genom AI. Till exempel glömt lösenordet, fakturafrågor eller beställningar.
Att ha tekniken bakom lösningen är en del, en annan är att säkerställa användarvänligheten och användarupplevelsen. Väver vi ihop dessa områden så blir det ett lyckokast för såväl användare som supportverksamhet. Det här är ett område som vi har aktiviteter kring inom itSMF Sweden och fler artiklar kommer att publiceras här inom ramen för ämnet. Har du någon egen erfarenhet av AI och ITSM? Återkom gärna så kan vi dela erfarenheten vidare inom föreningen eller ta upp som ämne på kommande aktiviteter.